Що робити, якщо сімейний лікар захворів чи звільнився
Змiст
Інколи бувають такі випадки, коли ви не можете потрапити до лікаря, з яким у вас укладена декларація, оскільки він захворів, пішов у відпустку або взагалі звільнився. В цій статті ви дізнаєтеся, що робити в таких ситуаціях.
Як потрапити на прийом, якщо ваш лікар захворів чи у відпустці
Якщо лікар захворів або у відпустці, то медичний заклад, який надає первинну допомогу, обов’язково ставить іншого лікаря йому на заміну.
Це питання регулює другий пункт «Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу» Наказу МОЗ України № 503 від 19.03.2018 «Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та форми декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу»: «У період тимчасової відсутності лікаря, який був обраний пацієнтом відповідно до цього Порядку, у зв’язку з відпусткою чи іншими обставинами, що зумовлюють тимчасову неможливість здійснювати прийом пацієнтів лікарем, пацієнт має право на отримання медичних послуг ПМД у іншого лікаря того самого надавача ПМД без подання нової Декларації».
Про це можна дізнатися безпосередньо в закладі, на веб-сайті або сторінках в соцмережах. Часто пацієнтів, які були записані на прийом до цього лікаря, повідомляють про це телефоном.
Якщо відсутність лікаря пов’язана з непередбачуваними обставинами, то медичний заклад інформує про це відразу першого дня. Якщо ж відсутність була запланована (відпустка, відрядження, планове лікування), то про неї повідомляють не пізніше як за тиждень.
Це зафіксовано у четвертому розділі «Порядку надання первинної медичної допомоги» затвердженим Наказом МОЗ України № 504 від 19.03.2018 «Про затвердження Порядку надання первинної медичної допомоги».
Як дізнатися про звільнення свого лікаря і що робити в такому випадку
Ви вирішили записатися на прийом до лікаря (сімейного лікаря, терапевта або педіатра), з яким укладали декларацію, і дізналися, що він звільнився. В такому випадку медичний заклад має запропонувати вам лікаря на заміну для підписання декларації. Або ж ви можете обрати будь-який інший медзаклад.
Загалом заклади первинки мають повідомляти всім пацієнтам (або їхнім законним представникам) про звільнення лікаря, з яким вони укладали декларації, протягом одного місяця з дати звільнення лікаря, а значить і припинення дії декларації.
Про це можна дізнатися безпосередньо в закладі, на веб-сайті або сторінках закладу в соцмережах. Часто пацієнтів повідомляють по телефону.
Як знайти лікаря первинної медичної допомоги, з яким можна укласти декларацію
Якщо з тієї чи іншої причини ви вирішили підписати декларацію з іншим лікарем, то інформацію про будь-якого іншого лікаря можна знайти на дашборді «Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги» (https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pmd-map) на сайті Національної служби здоров’я України. Звісно за умови, що заклад, в якому він працює, уклав договір з НСЗУ.
Щоб скористатися дашбордом, переходимо за попереднім посиланням.
Натискаємо на назву першого розділу «Електронна карта місць надання ПМД».
У фільтрах ліворуч в полях пошуку обираємо область, тип та (або) назву населеного пункту.
У полі «Договір з НСЗУ» обираємо «З договором».
Якщо ви знаєте назву потрібного медичного закладу, обираємо його в таблиці під картою або вводимо назву у фільтрі «Надавач послуг». Система автоматично створить перелік медзакладів та їх контакти.
Якщо потрібно, натискаємо на значок клініки на карті чи назву в таблиці, яка розташована після карти. Після цього праворуч від карти з’явиться список всіх лікарів потрібного закладу первинної медичної допомоги, з якими можна укласти декларацію.
Також в цій табличці вказана спеціалізація кожного лікаря (педіатр, сімейний лікар тощо) та інформація про кількість декларацій, які він має. Якщо навпроти ПІП працівника стоїть галочка, значить він вичерпав свій ліміт на декларації і не може набирати нових пацієнтів. Подати декларацію можна до лікаря, навпроти прізвища якого на дашборді стоїть стрілочка вгору.
Якщо на дашборді відображається, що у вашому населеному пункті всі лікарі первинної меддопомоги набрали потрібну кількість пацієнтів, зателефонуйте до потрібного закладу і уточніть чи можна подати декларацію.
Якщо лікаря обрати неможливо, зверніться до місцевої влади, як власника закладів охорони здоров’я, або в місцевий департамент охорони здоров’я. Там вам допоможуть і пояснять, як знайти лікаря для підписання декларації.
Знаходити інформацію на дашбордах зручніше з комп’ютера. Якщо вам важко користуватися аналітичними панелями зі смартфону, зателефонуйте до контакт-центру НСЗУ за номером 1677. Це безоплатно. Оператор контакт-центру допоможе знайти необхідну інформацію.
Правила дистанційного спілкування з лікарем
В Наказі МОЗ йдеться про те, що лікар надає первинну медичну допомогу під час особистого прийому пацієнта. Проте лікар може самостійно вирішити, чи надавати пацієнтам свої контакти або контакти рецепції (реєстратури) закладу. У свою чергу, в пацієнта є право отримати контакти, на які можна звернутися при екстрених ситуаціях.
Є кілька правил, яких варто дотримуватися при спілкуванні з лікарем по телефону або через месенджер.
- Потрібно домовитися про конкретні години, коли можна звертатися до лікаря. Не слід це робити занадто рано чи пізно, вночі чи у його вихідний. Найкращим варіантом буде зв’язуватися з лікарем в робочі дні та години.
- Якщо у вашого лікаря вихідний, зверніться до чергового лікаря в своїй амбулаторії.
- Якщо лікар не відповідає на повідомлення або не піднімає слухавку, це може означати, що він зайнятий, тому варто зачекати.
- Одразу називайте свої дані і задавайте конкретне питання.
- Не надсилайте лікареві аудіо- та відеоповідомлень, це не дуже доречно і зручно.
- Якщо виникає екстрена ситуація, зателефонуйте до 103 або зверніться в приймальне відділення лікарня. Воно працює цілодобово, і в таких випадках не потрібно направлення від сімейного лікаря.
Що робити, якщо декларації із сімейним лікарем не підписано
Необхідно підписати декларацію. Але якщо пацієнт не обрав лікаря та перебуває у невідкладному стані, він має право отримати безперервну та безоплатну ПМД у державних і комунальних закладах охорони здоров’я, а також звернутися до НСЗУ або його територіальних органів за роз’ясненнями стосовно надавачів ПМД для забезпечення можливості реалізувати своє право на вибір лікаря.
Це право зафіксовано у другому пункті «Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу» Наказу МОЗ України № 503 від 19.03.2018 «Про затвердження Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та форми декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу».