Медична інформаційна система, що це?
Змiст
Що таке Медична інформаційна система (МІС)?
Медична інформаційна система – це програмне забезпечення, головним завданням якого є управління і організація інформації медичного закладу. Вона допомагає працівникам закладів охорони здоров’я ефективніше взаємодіяти з пацієнтами і державними структурами системи охорони здоров’я.
В результаті реформування системи охорони здоров’я України була створена електронна система охорони здоров’я (ЕСОЗ). ЕСОЗ – це інформаційно-телекомунікаційна система, яка забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг і управління медичною інформацією в цифровому вигляді.
Для ефективного функціонування системи її розділили на два компоненти: центральну базу даних (ЦБД), якою керує держава і медичні інформаційні системи, які підтримуються комерційними розробниками програмного забезпечення. Все це називають системою eHealth або eZdorovya, що складається з:
- Центральної бази даних – ЦБД (адміністратор ДП «Електронне здоров’я»).
- МІС (системи, що дозволяють автоматизувати роботу медустанов з ЦБД).
МІС, як єдина центральна база даних, робить перехід в електронний документообіг простішим і легшим для працівників. Для підключення до системи e-Health закладам охорони здоров’я необхідно укласти договір з Національною службою здоров’я України (НСЗУ), вибрати МІС, яка підключена до ЦБД та володіє достатнім функціоналом для роботи в ЕСОЗ, і укласти договір на обслуговування з компанією розробником МІС.
Кому потрібна медична інформаційна система?
МІС буде корисна для комунальних і приватних лікарень, кабінетів, клінік, лабораторій, медичних центрів, аптек, які хочуть автоматизувати управління установою охорони здоров’я і брати участь в програмі медичних гарантій.
Види МІС
Вибираючи інформаційну систему, потрібно звертати увагу на конкретні запити, потреби і розмір вашої організації. Є два стандартних види МІС:
- Хмарна медична інформаційна система. Підходить для будь-яких закладів охорони здоров’я та лікарів з приватною практикою. Перевага такої системи в тому, що вона доступна практично з будь-якого пристрою з доступом в інтернет. Для її впровадження не потрібно розгортати дороге серверне обладнання, а підтримку здійснює компанія-розробник.
- Серверна (або «коробочки»). Підходить в основному для дуже великих медичних установ через їхню складну інфраструктуру і величезний обсяг інформації. МІС встановлюється на сервер компанії. Збором інформації, організацією і адмініструванням системи в цьому випадку буде займатися установа охорони здоров’я самостійно. Перевагою серверної системи в тому, що, встановлюючи додаткові модулі під внутрішні потреби установи, можна зробити програму більш гнучкою.
Які модулі МІС потрібні для роботи c e-Health?
Функціонал для установ Первинної медичної допомоги (ПМД)
Адміністративний модуль первинки:
- Реєстрація постачальника медичних послуг, підрозділів, користувачів.
- Висновок капітаціонних договорів.
Робоче місце лікаря ПМД
- Робота з деклараціями, висновки декларацій.
- Електронні медичні записи.
- Імунізація.
- Виписка електронного рецепта «Доступні ліки».
- Електронне направлення.
Електронний рецепт
Медичний висновок про тимчасову непрацездатність
Доступ до даних ПМД
- Доступ до даних, які містять елементи обмежувальних груп.
- Доступ до даних, які містять елементи заборонених станів (сервісів).
Функціонал для установ Спеціалізованої медичної допомоги (СМД)
Функціонал обліку наданих послуг:
- Амбулаторія.
- Стаціонар.
Адміністративний модуль вторинки
Робоче місце лікаря СМД
- Електронні медичні записи.
- Імунізація.
- Діагностичні звіти.
- ЕМЗ і ЕН для неідентифікованих пацієнтів.
- Виписування електронних направлень.
- Обробка і погашення електронних направлень.
- ЕМЗ стаціонар: надходження.
- ЕМЗ стаціонар: виписка.
Робота з записами про ідентифікованих пацієнтів
Робота з записами про неідентифікованих пацієнтів
Приєднання записів неідентифікованого пацієнта до ідентифікованого
Доступ до даних:
- Доступ до даних, що містять елементи обмежувальних груп.
- Доступ до даних, що містять елементи заборонених станів (сервісів).
Медичні висновки:
- Про народження дитини.
- Про тимчасову непрацездатність.
Виписування електронного рецепту
План лікування
Завдання, які допомагає виконати МІС
Медична інформаційна система включає в себе різні блоки, які відповідають за оптимізацію тих чи інших аспектів роботи медичного закладу. МІС допомагає:
- Налагодити роботу реєстратури, спростити процес створення медичних карт пацієнтів і процедуру запису на прийом.
- Упорядкувати всю адміністративну інформацію.
- Уніфікувати медичну документацію: карти пацієнтів, лікарські призначення, дані про співробітників і медичні послуги, розклад, аналітику і статистику, звіти.
- Систематизувати всі дані медичних досліджень.
- Керувати і розподіляти ресурси установи, включаючи фінанси і облік.
- Аналізувати діяльність медичного закладу. Отримувати різні звіти.
- Вести складський облік медустанови. Перевіряти стан складу і отримувати дані про запаси, поставки і розрахунки, обіг витратних матеріалів.
- Відстежити і налагодити роботу діагностичних кабінетів і лабораторій.
- Автоматизувати стандарти надання медичної допомоги.
Переваги роботи з МІС
- Великий обсяг інформації зберігається в одній системі, увійти в яку можна з будь-якого комп’ютера при наявності персональних доступів.
- Можна легко знайти потрібні дані про будь-який аспект роботи медичного закладу.
- Систематизований документообіг скорочує кількість паперової роботи, зменшує ризик втрати даних і підвищує ефективність роботи працівників. Внаслідок цього покращується якість обслуговування.
- Можна легко розподілити пацієнтів до потрібних фахівців в залежності від графіку того чи іншого лікаря.
- Зменшуються грошові витрати.
- Облік графіку і аналіз діяльності співробітників дозволяє провести розрахунок їхньої зарплати на базі системи.
- Лікарі можуть спілкуватися і консультуватися з колегами в режимі реального часу щодо постановки діагнозу, призначення і корекції лікування.
- Пацієнти отримують можливість попередньо записатися на прийом без відвідування лікарні та довгих черг.
- Пацієнти отримують доступ до своїх даних, результатів обстежень та аналізів.
- Для пацієнта також мінімізується ризик втрати або підробки потрібних документів, адже він може самостійно їх відстежити.